Alkisah~ Cikgu tanpa disedari?!

Alkisah, satu malam aku tengah melayan Internet, dah boring smpai tahap GAban, Aku decide untuk berlengganng dalam rumah sendiri, kononnya stretching. Pemandangan sekeliling macam biasa dan sangat membosankan. Adik pompuan aku melayan Kpop depan laptop, mak tengok TV, pastu si adik laki aku yang bakal ambik SPM tengah study.

So, dah masih dalam keadaan bosan, aku pun usha apa benda la yang adik aku nie study. Skali terpandang, Bahsa Melayu daaa, tengah buat karangan. Tapi, aku dah berasa pelik sket. Buat karangan ker menyalin?? Di tangan kirinya memegang helaian karangan, tangan kanan plak menulis balik apa yang dilihat adik aku di tangan kirinya. Lantas aku pun terus bertanya...

"Buat apa nie??"

Adik aku lak, "Karangan la!" Kononnya, dya pikir aku saja-saja tengah kacau dya. Asalnya, memang pun, tapi lepas tengok apa yg dya buat, aku decide untuk menyibuk sebentar. Bukan per, Aku tertanya-tanya adik aku nie salin semata-mata or tahu apa yg dya salin. Pengalaman aku bersama adik aku nie, slalunya dia nie sering kali blur dalam apa yg dya buat, KECUALI Call of Duty: Modern Warfare 2! (jangan cabar dya, beb!)
 
So, aku tanya dya lagi. "Karangan?? Buat karangan takkan salin balik??" 
(Btw, saja aku letak dialog aku kaler ungu. Nampak cool kan?? XD)


"Cikgu yang suruh!"


"Cikgu bukan suruh salin saja2. Kena tau gak amenda yg disalin. Cuba citer sket karangan tu pasal apa??"

Adik aku terpinga-pinga sebentar mencari jawapan, membelek2 balik helaian karangan tu. Pastu, baru  la reaksi seolah-olah macam teringat sesuatu.

"Ha! Pasal cara-cara ibu bapa untuk mendidik anak."

Dengan konfiden dya dah ingat dya selamat. Time tu aku bukak lagi banyak soalan. Tak sempat langsung dya nak jawab. Makin aku tanya, makin senyap jadinya. Time tu sajer nak kacau dya, tapi dah tgok muka dya, rasa kesian tiba2 conquer satu badan...So aku decide utk citer secara terperinci tentang karangan tu. Aku malas nak citer detail dlm nie, tapi korang paham2 jer la tutoring tu cmner. Tapi serius time tu aku x expect aku bleh apply blik bnda yang aku benci masa aku sama umur dgn adik aku nie, untuk ajar adik aku. Bila pikir balik amusing giler. Adik aku bukan maen ambik note apa yg aku cakap, LOL! TIme tu aku tak perasan aku tengah jadi cikgu kejap mengajar Bahasa Melayu, KARANGAN lak tu! One of my weakest component in BM!

Who knew that one could find teaching is actually pretty enjoyable..?

2 comments:

  1. perrh power men call duty.jom lawan jom.hehe

    ReplyDelete
  2. Bro, gua xterer tp on jer. Tapi layan black ops pnye Multiplayer la. Lg sedap kowt...

    ReplyDelete

Powered by Blogger.